Reizen met je huisdier: Deel 1

In april gaat Judith vijf dagen naar Engeland, om één egel weg te brengen naar zijn nieuwe eigenaar en twee egels (Jessie & Belle) op te halen bij hun fokker. Maar reizen met je huisdier is best lastig, zeker als het gaat om reizen met een huisdier dat zó gevoelig is en best wat zorg nodig heeft. Daarom is ze alle opties bij langs gegaan en vind ze het leuk om jullie mee te nemen in het avontuur.

Een planning maken

Ik had al in november Belle gereserveerd en niet veel later ook haar oma Jessie. De eerste periode hebben we rustig aan gekeken of we een koerier konden vinden die via Nederland naar Engeland ging, maar dat bleef uit. In januari heb ik besloten het heft maar in eigen handen te nemen en zelf af te reizen om hen op te halen.

Allereerst ben ik met de fokker en de reserveerder in overleg gegaan welke periode hen goed uit kwam en waar we elkaar zouden ontmoeten. De datum was al snel geprikt met beide kanten, ongeveer 2,5 maand om alles te plannen en te regelen: dat moet lukken. Ik ben gaan uitstippelen wanneer ik zou vertrekken en wanneer ik terug zou komen en alvast overlegd dat Gerard in deze tijd de dieren verzorgd. Dag 1 in het teken van de reis naar Engeland, dag 2 is om Beaujolais weg te brengen, dag 3 heb ik even een dagje om bij te komen en leuke dingen te doen, dag 4 is om Jessie & Belle op te halen en dag 5 in het teken van de reis terug naar Nederland.

Vliegtuig, trein of boot?

Een grove planning maken is niet zo moeilijk, maar toen kwam de hamvraag: hoe gaan we naar Engeland toe? Ik ben begonnen met een flinke Google zoektocht naar de opties: trein, vliegtuig en boot.

Internationale trein
De Eurostar is de internationale trein tussen Amsterdam en London: de enige manier om per trein de Noordzee over te steken naar Engeland. Na enig zoeken tussen alle vragen, stond er uiteindelijk de zin dat ze geen huisdieren toelaten in de trein. geen specificatie over hond, kat of fret, maar huisdieren in het algemeen. De trein was dus uitgesloten.

Vliegtuig
Met het vliegtuig is het slechts een kleine anderhalf uur vanaf Eelde naar London. Een snelle, makkelijke optie en niet eens zo gek duur. Eerst gekeken naar mogelijkheden om met huisdieren te vliegen en daar kwam ik er achter dat je met huisdieren alleen vanaf Amsterdam naar Manchester kunt vliegen. Vanaf Eelde vliegen ze namelijk alleen naar London en London Airport is géén goedgekeurde port met quarantaine mogelijkheid en daar mogen dus geen huisdieren geland worden. Dit kan enkel en alleen in Manchester. Nouja, dacht ik, geen probleem: dan ga ik wel via Amsterdam en Manchester naar de eindbestemming. Qua afstand maakte het weinig verschil en qua kosten ook niet zo veel, al is vliegen vanaf Amsterdam vrijwel altijd duurder dan vanaf Eelde. Maar ik had het er voor over.
Ik had nog wat twijfels omdat er constant gesproken wordt over hond, kat en fret. Er wordt vrijwel nergens gesproken over kleine huisdieren en niet zonder reden: er zijn namelijk geen duidelijke afspraken gemaakt over het vliegen met kleine huisdieren die dienen als gezelschap. Het schijnt dat vliegmaatschappijen daar zélf over mogen beslissen, zolang er maar geland wordt op een goedgekeurd vliegveld waar ‘huisdieren’ mogen landen en je beschikt over een gezondheids- en een eigenaarsverklaring. Dus ik besloot de vliegmaatschappij te mailen die gaat over de vluchten tussen Amsterdam en Manchester: Flybe. Het contact verliep langzaam en moeizaam, maar gelukkig werden er geen doekjes om gewonden en ben ik niet van het kastje naar de muur gestuurd: altijd fijn. Ik zal jullie het hele gesprek besparen, maar het punt is uiteindelijk dat Flybe geen kleine huisdieren accepteert wanneer deze gevoelig zijn voor temperatuur en in welke vorm dan ook extra zorg nodig hebben. Gezien de temperatuur zeker in deze koudere maanden flink kan dalen in de cargo hold en er al genoeg gevallen zijn van dieren die tijdens de vlucht overlijden, wilden ze het risico niet nemen. En ik snap ze ook wel: de vliegmaatschappij is namelijk verantwoordelijk voor de welzijn van de dieren zolang ze in de lucht zweven: een geval van sterfte tijdens de vlucht, kan hun dus veel geld kosten. Ik kan ze geen ongelijk geven, ik ben al lang blij dat ze hier heel eerlijk in zijn en duidelijk laten blijken dierwelzijn best hoog te hebben staan. Dat kan ik als liefhebber eigenlijk alleen maar aanprijzen! Maar ook vliegtuig was dus geen optie meer.

De boot
Gelukkig was Stenaline, de maatschappij die de boottochten regelt tussen o.a. Hoek van Holland naar Harwich en terug, een stuk makkelijker en meegaander. Binnen een half uurtje zoeken tussen de veelgestelde vragen en de vele informatiebrochures op hun website, kwam ik er achter dat zij voor hond, kat en fret speciale kennels hebben op de boot, waar zij op redelijke temperaturen kunnen verblijven tijdens de overtocht. Wederom niks over kleine huisdieren, maar er was hoop!
Na een paar mailtjes op en neer was alles al duidelijk en zo goed als geregeld: de egels konden zonder meerkosten mee op de boot en verwarming meenemen in de vorm van warmtepleisters is geen enkel probleem. Geen vaccinaties nodig, geen minimale leeftijd van 6 maanden. Alleen een document van de dierenarts waarop staat dat ze gezond zijn en bij het boarden van de boot na het inchecken even langs de receptie open, zodat ik de dieren veilig kan neerzetten voor de vlucht. Het is aanbevolen minimaal één keer bij de dieren te komen kijken om zeker te zijn dat alles goed gaat en vaker is geen probleem. Super fijn! Een flinke shoutout naar Stenaline voor niet alleen het lekker snel regelen van alles, maar ook nog eens super vriendelijk en een duidelijk antwoord op álle vragen.

Eisen rondom reizen met huisdieren

Maar toch, ondanks de fijne antwoorden van Stenaline, zou ik mezelf niet zijn om niet éven te checken of echt alles wel klopt en ik écht niks anders nodig heb. De volgende stap was dan ook om zowel op de website van onze eigen overheid als die van Engeland te kijken naar gestelde eisen rondom import en export van kleine huisdieren. Want ondanks dat je slechts op vakantie gaat met je kleine diertje, gelden ook die regels gewoon voor jou. Hierin verschilt het per land waar je heen gaat wat de regels zijn, omdat er dus geen duidelijke Europese afspraken over zijn. Belangrijk dus om voor élk land waar je doorheen reist, te kijken welke regels er gelden. In mijn geval is dit enkel Nederland & Engeland. Engeland heeft een aantal regels hier omtrent, namelijk een simpel papiertje van een dierenarts waar op staat dat het dier:

• Geboren is in het land van herkomst en altijd in gevangenschap heeft geleefd in dit land,
  • Geen zichtbare tekenen van ziekte vertoont,
  • Ze niet vanaf een quarantaine komen waar zij wegens geondheidsredenen zijn opgenomen,
  • En er een eigenaarsdocument aanwezig is die bovenstaande punten erkent.

In het geval dat deze 4 punten op het document staan, is er geen quarantaine nodig. Kunnen deze 4 punten niet worden erkent, dan zal het nodig zijn om je huisdier 4 maanden lang in quarantaine te houden alvorens het dier, het land kan betreden.
Om te kijken of Engeland aanvullende afspraken heeft, heb ik via gov.uk een mail gestuurd naar de afdeling import. Hierop kreeg ik een mail dat bovenstaand in principe genoeg is, tenzij meer dan 5 dieren geïmporteerd. Maar heel sneaky stond er onderin de mail ook, dat je bij importeren minimaal 24 uur van aankomst in Engeland een ‘importer notification form‘ in moet dienen bij de APHA. Alles over de regels in Engeland vindt je hier.

Of deze regels ook in Nederland gelden en of er nog aanvullende regelementen zijn, weet ik op het moment nog niet. Ik heb hierover de Nederlandse ambassade een mail gestuurd en ik hoop in twee werkdagen hier een antwoord op te hebben. Hier zal ik dus later nog een keer op terug komen.

En maar boeken!

Omdat ik nu in elk geval weet dat Stenaline huisdieren toestaan en enigszins weet hoe de reglementen in elkaar steken om de dieren de grens over t laten gaan zonder een quarantainetijd van 4 maanden, besloot ik in elk geval alvast de boottickets te boeken. handig om te weten hierbij is, dat Stenaline voetpassagiers laat boarden voor €46 en je hierin kunt kiezen tussen een dagtocht of een nachttocht. Wanneer je met huisdieren reist, zou ik persoonlijk voor een dagtocht gaan: het kan in de nachten op zee behoorlijk koud worden en dit kan grote invloed hebben op de temperatuur beneden dek. Ook al is het een erg luxe boot, met gevoelige dieren als Witbuikegels kun je hiermee niet voorzichtig genoeg zijn!

Hotels vlakbij Harwich

Een zoektocht naar een overnachting in Harwich, die kleine huisdieren toelaat heeft ook we even geduurd: dit soort accomodaties zijn in Engeland een stuk lastiger te vinden dan ons makkelijke landje. Heb heeft bijna twee weken geduurd en ik heb veel mailtjes gehad van accomodaties die absoluut geen huisdieren tolereren, maar op 3 minuten met de trein vanaf Harwich zit een klein hotelletje dat een speciale ‘dog-policy’ heeft en de liefde voor dieren straalt er vanaf op hun website: Good Life Hotel in Harwich. Natuurlijk stond er wederom niks over kleine huisdieren dus ik heb gemaild en vanwege de tijen van de boot toch met aardig wat eisen. De boot in Harwich komt om 19.45 u lokale tijd aan en dan moet je er nog heen en inchecken, ik heb kleine huisdieren al zullen ze niet uit hun reisbox komen en de ochtend van vertrek zou ik om ca. 6 uur in de ochtend moeten uitchecken. De volgende ochtend kreeg ik al een mailtje terug en eerlijk is eerlijk: hier wordt je toch vrolijk van!

Natuurlijk heb ik terug gemaild dat een sneak peek geen probleem is, met alle liefde zelfs! Een vroege checkout is geen probleem, want je mag jezelf uitchecken (ik neem aan dat er nog wel wat instructies komen om dit te doen) en géén extra kosten! Het hotel is drie minuten met de trein verwijdert van Harwich International Port en de treinen rijden al om 6 uur. Heerlijk dus: ik kan gewoon om half 7 de trein pakken en dan ben ik nog ruim op tijd, want inchecken bij Stenaline kan pas om 7 uur in de ochtend.
Niet heel verrassend dat ik gelijk de beide nachten van aankomst & terugkeer bij hen heb geboekt. En duur zijn ze ook niet : vanaf 48 pond per nacht!